Moja resnica o hujšanju

Avtor: Gašper Grom, dipl. dietetik, 13. 04. 2015

O hujšanju sem pisal že v prejšnji številki revije Postani Fit, ampak najbrž se strinjate z mano, da se te teme nihče nikoli ne naveliča. Medtem ko sem zadnjič napisal nekaj konkretnejših napotkov (prispevek najdete na www.maxximum.si), bom tokrat povedal nekaj več o tem, kako sem prišel do filozofije, ki mi je na nek način spremenila življenje.

Hujšanje in oblikovanje telesa me tako ali drugače spremljata že več kot 20 let. Pred davnimi leti, ko sem se prvič odpravil v fitnes, čemur je sledila želja po nastopu na fitnes tekmi, sem se srečal z beljakovinsko dieto. Te diete danes dolgoročno ne priporočam nikomur, ker preprosto ni potrebna, da bi dosegli rezultat. Sledili so poskusi različnih načinov prehranjevanja, vedno pa je bil moj cilj doseči čim nižji odstotek telesne maščobe. Ves čas sem se izobraževal o prehrani in vadbi, kupoval tovrstne knjige, bral študije, teorije preizkušal v praksi, pisal članke in se nato pred nekaj leti vpisal na takrat nov slovenski študij dietetike na Fakulteti za vede o zdravju, kjer trenutno končujem diplomsko delo. Ta pot me je v tem času pripeljala do tega, da sem iz pridobljenega znanja in bogate prakse oblikoval določene smernice, ki jim sledim zadnja leta, poleg mene pa tudi posamezniki, ki so mi zaupali izdelavo prehranskega načrta.

Kaj je skrivnost hujšanja?

To vprašanje so mi nedavno postavili na neki spletni strani. Piše se leto 2014 in prebivalstvo je debelejše kot kdaj koli prej, čeprav nas obkroža kup različnih diet, prehranskih strokovnjakov, osebnih trenerjev, dietnih živil, vseh mogočih oblik rekreacije ter prehranskih dopolnil in drugih pripomočkov za hujšanje. Torej je skrivnost hujšanja v tem, da je treba čim manj komplicirati? Na nek način res. To ne pomeni, da se je treba prepustiti naključjem, ravno nasprotno. Z malo začetnega truda in volje nam lahko uspe zaživeti s prehrano in kilogrami neobremenjen življenjski slog brez neprestanega preštevanja kalorij, neokusne hrane, odpovedovanja, lakote in slabe vesti. Hrana in odvečni kilogrami naenkrat niso več v ospredju našega življenja.

Kako v praksi?

Vedno poudarjam, da je treba za uspešno izgubo telesne maščobe, ki vodi do zdravja in vzdrževanja vitke linije, spremeniti način prehranjevanja in ne le znižati energijski vnos za kratkoročni rezultat. Izbor živil v obrokih mora biti tak, da telesu zagotovi vse potrebne snovi in nas nasiti. Nikoli ne hujšajmo le zaradi videza, čeprav, priznajmo, vsi bolj ali manj stremimo predvsem k temu. Po navadi spremenimo razmišljanje, ko se prične nezdrav življenjski slog odražati na našem počutju in zdravju. Poskusite razmišljati vnaprej in se ne odločajte za stroge, kratkoročne diete. Pri nenadnem in prevelikem znižanju kalorij se naša presnova upočasni, dieto pa bomo po nekaj tednih zaključili, saj bo lakota prevelika. Ob povratku na običajno hrano izgubljene kilograme hitro dobimo nazaj, pa še kakšnega zraven. To je tolikokrat omenjeni jojo učinek.

Pri sestavi jedilnika bodite pozorni na izbor živil. Ta naj bodo čim manj predelana, čim bolj podobna prehrani prednikov. Vnos beljakovin nekoliko povišajte, prav tako ne zapostavljajte živil, ki so vir zdravih maščob. Te v nasprotju z ustaljenim mnenjem zadnjih nekaj let niso le v rastlinskih oljih, temveč tudi v živalskih virih. Tako beljakovine kot maščobe, tudi nasičene, so za nas nujno potrebne, poleg tega z njimi vnesemo številne druge koristne snovi, na primer v maščobah topne vitamine. Izmed ogljikohidratnih živil izbirajte predvsem zelenjavo z vlakninami, nekaj sadja ter zmerno druga naravna in manj predelana živila, kot so riž, krompir in ovseni kosmiči, lahko pa se brez skrbi omejite zgolj na zelenjavo in nekaj sadja. Izogibajte se živilom z veliko sladkorja in škroba, saj od njih ne boste imeli veliko, razen kalorij, poleg tega nas delajo lačne. Če nimate občutka glede hranilne vrednosti živil, si pomagajte s spletnimi stranmi, kjer najdete sestavo živil, in si beležite, koliko pojeste v posameznem obroku, kasneje pa vam bo to zlezlo pod kožo. Že po nekaj mesecih vašega novega načina prehranjevanja boste opazili, da ni več tiste tipične želje po prekomernem hranjenju – pojedli boste le toliko, kolikor dejansko potrebujete. Tudi želja po neprimerni (hitri) hrani se bo zmanjšala. Bližje kot bo rezultat, večja bo vaša samozavest, bolj se boste cenili in pomembnejše vam bo, kakšno hrano uživate.

Vse moje stranke, ki se nekaj časa držijo prehranskega načrta s poudarkom na beljakovinah in maščobah, ugotovijo, da uravnavanje lakote in uživanje hrane postane neobremenjujoč proces – hrana ni več obsesija, slaba vest ali sredstvo tolažbe. Zaužili boste le toliko hrane, kot je potrebujete, da zagotovite telesu vsa potrebna hranila, ne, ker bi se k temu prisilili, ampak ker bo to vaše telo uravnalo samo. Ko pridete do te točke, ste dosegli nekaj, kar večini ljudi ne uspe – zaradi napačnih diet in zgrešene predstave o dietni prehrani. Dosegli ste prehransko-čustveno ravnovesje, ki vas ne obremenjuje in vam zagotavlja dobro počutje in manj kilogramov brez diet.

Čas za prehod v končno prehransko fazo je odvisen od posameznika, od uspešnosti odrekanja sladki in predelani hrani v prvi fazi in ne nazadnje od tega, koliko je taka hrana zakoreninjena v vašem spominu in povezana s čustvi (pri večini je ta povezava zelo močna). Vendar mi lahko verjamete, da lahko vsak pride do te faze. In ne bo vam žal. Dosegli boste vitko linijo, dobro počutje in dolgoročno zdravje.

Ta spletna stran za svoje pravilno delovanje uporablja piškotke. Ti piškotki ne shranjujejo osebnih podatkov.Z nadaljnjo uporabo te spletne strani se strinjate z našo politiko piškotkov.

Več informacij
Politika piškotkov za spletno mesto Maxximum Shop

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, ki jih strežnik pošlje uporabnikovemu brskalniku med pregledovanjem spletne strani. Prejeti piškotek se nato namesti na napravo (računalnik, tablica, pametni telefon), s katero brskamo po spletni strani.

Spletne strani uporabljajo različne tipe piškotkov.

  1. Spletna stran uporablja piškotke, ki so nujni za osnovno delovanje strani in med drugim omogoča uporabniku dodajanje izdelka v košarico, prehod na zaključek nakupa itd.
  2. Spletna stran uporablja piškotke za zbiranje informacij o uporabi strani. Ti piškotki za sledenje omogočajo analizo obiskov in pregledane vsebine. Ti piškotki so anonimni in ne omogočajo sledenja specifično identificiranih uporabnikov.
  3. Spletna stran uporablja piškotke, ki omogočajo anaonimno sledenje informacij. Ti piškotki za oglaševanje so v uporabi za prilagoditev našega oglaševanja vašim potrebam.

Z nadaljnjo uporabo te spletne strani se strinjate z našo politiko piškotkov. Nastavitve piškotkov lahko kadarkoli spremenite s klikom na povezavo v nogi te strani.

Vaše nastavitve

Ti piškotki so vedna omogočeni in so nujni za osnovno delovanje spletne strani. Torej piškotki, ki si vas zapominjo, da boste lahko nemoteno brskali po spletnih straneh. V to skupino sodijo piškotki, ki so uporabljeni za to, da si spletno mesto zapomni vaš vnos v spletne obrazce, nakupovalno košarico ipd. Obvezni so, saj, med drugim, zagotavljajo varnost in tako preprečujejo zlorabe sistemov.

Ti analitični piškotki nam omogočajo, da z uporabo anonimnega sledenja izboljšamo funkcionalnost strani. Prav tako nam omogočajo, da lažje identificiramo produkte, ki bi bili za vas zanimivi. V nekaterih primerih je prednost teh piškotkov izboljšanje hitrosti za obdelovanje vaših zahtev, zaznavanje in shranjevanje vaših nastavitev ter pomoč pri povezavi s socialnimi omrežji.Če teh piškotkov ne boste izbrali, se to lahko odraža v slabše oblikovanih priporočilih in počasnejšem delovanju spletne strani. Prav tako bo otežena povezava s socialnimi omrežji, kot so Facebook, Twitter, Google+ ipd.

Ti piškotki zbirajo informacije, s katerimi prilagodimo oglaševanje vašemu okusu, preferencam in željam. Te podatke uporablja tako naša spletna stran kot tudi partnerske in druge spletne strani. Zbrani podatki so anonimni in ne vsebujejo nobenih osebnih podatkov, ki ste jih morda delili z nami. Če teh piškotkov ne boste izbrali, bodo morda oglasi, ki jim boste izpostavljeni, manj primerni za vas.